Opetuspolkimen asennus ja muutoskatsastus

Opetuspolkimen asennuksessa tulee aina pitää mielessä, että polkimen täytyy toimia ja kestää käyttöä, jos sitä tarvitaan. 

 Yleisimmät virheet, joita muutoskatsastuksessa todetaan: 

-       Poljin pettää kokeiltaessa

-       Poljin painuu lattiaan ja rajoittaa saavutettavaa jarruvoimaa

-       Jarruvalot palavat koko ajan

-       Polkimen kiinnitys on epävarma

-       Polkimen asento ja sijainti on virheellinen

-       Muut opetusvarusteet puuttuvat (lisätaustapeili ja/tai kolmio)

 Poljinta asennettaessa tulee aina huomioida seuraavat asiat:

      -       Lue aina ennen polkimen asentamista Trafin antama ohje opetuspolkimen asentamisesta.

-       Oikea asento ratkaisee paljon. Polkimen käytön tulee olla yhtä helppoa kuin kuljettajan polkimen. Liikeradan ja poljentasuunnan tulee vastata kuljettajan polkimen asettelua.

-       Kiristä vaijeri, niin ettei polkimessa ole tyhjää liikematkaa ja muista ettet kiristä liikaa, muuten jarruvalot palavat koko ajan. Vaijerin kiinnitys tulee olla tiukassa, koska siihen kohdistuu suuret voimat äkkijarrutuksessa. Usein vaijerin kiinnitys luistaa ja poljin pettää käytössä.

-       Asenna vaijerin kiinnitys siten, että kuljettajan jalka ei ota vaijerin kiinnitysrakenteisiin kiinni ajon aikana. Muuten kuljettajan polkimen käyttö on hankalaa.

-       Polkimen tulee olla kiinnitetty aluslevyyn tukevasti. Huomaa, ettei aluslevy saa taipua poljinta painettaessa. Jos näin käy, niin polkimen liikematka lyhenee huomattavasti ja poljin menee pohjaan ennen aikojaan. Aluslevyn tulee olla kiinnitetty auton rakenteisiin tukevasti.

Muista aina kokeilla polkimen toiminta ennen ajoneuvon esittämistä muutoskatsastukseen. Älä pelkää käyttää suurta poljinvoimaa.